www.tarhebartar.ir
< پوشش و اسلام 4 - رنگ طالبی بوی خدا دارد !
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تو را به دوستی مسکینان و همنشینی با آنان سفارش می کنم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ به ابوذر ـ]
کل بازدیدها:----271689---
بازدید امروز: ----32-----
بازدید دیروز: ----10-----
رنگ طالبی بوی خدا دارد !

 

نویسنده: محمد
شنبه 87/1/31 ساعت 10:15 صبح

 

فواید حجاب :

برای درک بهتر حجاب از دیدگاه اسلام ، در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که اصلا حجاب چه فایده ای برای زن دارد و اگر ذاتا پوششی محدود کننده است ، پس چه نیازی به روشن کردن علل پیدایش آن است !

لذا در ابتدا چند ویژگی منحصر به فرد آن را بر می شمارم و بعد میروم سراغ اصل مطلب :

 

? – بالا بردن ارزش : برای درک این فایده باید به علم روانشناسی رجوع کنیم ، بر طبق خواص ذاتی و فطری مردان ، معمولا زنانی که سهل الوصول و بخشنده اند ، مورد احترام و توجه مردان نیستند  .

مردان ذاتا به دلیل ماهیت کاشف گونه شان ، به دنبال کشف و تسخیر زنان دست نیافتی اند ، حیا و شرم ذاتا مردان را جذب می کند و حجاب به عنوان یک حائل بین زن و مرد ، این قوه قدرتمند مردان را ، مداوم تحریک می سازد .

 

شاید الان این سوال برای شما به پیش آید که ” خوب اینکه همش به نفع مردانه ! پس چه فایده ای برای زنان دارد ؟ “  پاسخ این پرسش بسیار ساده است ، مردان همواره  به دلیل روح خشن و سختشان ، و همچنین به دلیل برتری جسمی شان ، به صورت طالب اند  و زنان به دلیل ماهیت لطیف و احساسی شان ، همواره مطلوب اند ، در ادبیات همواره زن معشوق و مرد عاشق است ، زن محبوب و مرد محب است ، در نتیجه زنان برای کسب این محبت و گرفتن احساس امنیت روحی – جسمی – جنسی – روانی و …. و از همه مهمتر احترام و ارزش انسانی که بر حق برابر با مردان دارند ، از جنس مخالفشان ، نیازمندند که مرد به آنها توجه کند و محبت و عشق و همه چیزش را به او هدیه بدهد و مرد هم بر طبق همان اصلی که گفتم ، فطرتا این چنین زنی را ارزش مند میبیند و انتخاب میکند تا محبت و عشق و همه زندگی اش را به او هدیه دهد ، مرد هر چه بیشتر در طلب مطلوبش رنج بکشد ، قدر آن را بیشتر می داند !

 

? -  امنیت اجتماعی : برای درک این فایده نیز باید بگویم که مسئله حجاب یا پوشش در اسلام این نیست که بحث بر سر عریان بودن زن در اجتماع است یا بر سر پوشیده بودن آن ، مسلما از نظر اسلام این عدالت نیست که مرد به دلیل برتری جسمی اش ، بخواهد زن را مستعمره خود کند و از او بهره کشی جنسی بکند ، در جوامعی که برهنه گی رواج دارد ، زن در حقیقت ابزار ویترین گونه ای برای تامین رضایت مردان در آمده است ، چیزی که بیشتر طرفداران فمنیست امروزی نیز با آن به شدت مخالف اند ، حال انکه اسلام با توجه به این امر با مطرح کردم مسئله پوشش ، معتقد است که اجتماع و بلاخص مردان در صورت تحقق این امر و کاهش سطح استثمار جنسی در جامعه می شود امنیت اجتماعی را برقرار کرد ، چیزی که در طول تاریخ صحتش به اثبات رسیده است .

 

حد و مرز پوشش از نظر اسلام

کلا بر اساس مستندات فقهی ما چندین آیه در مورد پوشش زنان داریم که به طور کل دو ایه از سوره های نور و احزاب در خصوص حجاب عموم زنان اند و بقیه آیات در مورد پوشش زنان پیامبر اند که بیشتر جنبی تدبیر سیاسی داشته اند و در مورد عموم زنان کاربردی ندارند ، لذا از ذکر آنها خود داری می کنم .

 

اما آیات مربوط به پوشش زنان در سوره نور :

« قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون  ??  و قل للمؤمنات یغضضن من بصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن او آباء بعولتهن او ابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنی اخوانهن او بنی اخواتهن او نسائهن او ما ملکت ایمانهن او التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء ، و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحون ??

 

 » به این معنا که خدواند متعال میفرماید : «

 به مردان مؤمن بگو دیدگان فرو خوابانند و دامنها حفظ کنند . این برای‏ شما پاکیزه‏تر است . خدا بدانچه می‏کنید آگاه است ?? به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است ، سرپوشهای خویش بر گریبانها بزنند ، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران ، یا پدران ، یا پدر شوهران ، یا  پسران ، یا پسر شوهران ، یا برادران ، یا برادر زادگان ، یا خواهرزادگان ، یا زنان ، یا مملوکانشان ، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند ، یا  کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند ، و پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود . ای گروه مؤمنان همگی به سوی خداوند توبه برید ، باشد که رستگار شوید » .

 

و آیات سوره احزاب :

 « یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما ??  »

 

 به این معنا که خدواند متعال می فرماید :

 « ای پیغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که  جلبابهای ( روسریها ) خویش را به خود نزدیک سازند . این کار برای اینکه‏ شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است و خدا آمرزنده و مهربان است » .

 

کلیه علمای شیعه و سنی با استناد به این آیات که تنها آیات مربوط به پوشش زنان در قران کریم اند ، احکام و آرای خود را ابراز می دارند که هر کدام بر اساس نوع تفسیرشان از آیات مذکور و شان نزول آیات می باشد ، من از اظهار نظر تخصصی در این مورد خودداری می کنم چون اصلا فقیه نیستم و قصد هم ندارم اینجا بحث فقهی بکنم ، اما فقط بنا بر اطلاعتان باید خدمتتان معروض بدارم که بیشتر سه نوع رای بر اساس آیات فوق ارائه شده است :

 

? – آرائی که توسط کسانی که معتقدند که پوشش باید به اندازه ظاهر شدن صورت و کفهای دست و پا باشد ، ارائه شده است . ( اکثر علمای اهل تسنن و تشیع )

 

? آرائی که توسط کسانی که معتقدند که پوشش باید به صورت کامل اجرا شود و هیچ کجای زن پیدا نباشد ، ارائه شده است . ( بعضی از علمای اهل تسنن و تشیع )    

 

بدیهی است که شما بر اساس نوع مرجع تقلیدتان و مذهبتان ( تشیع یا تسنن ) ، می توانید میزان حد و مرز معین شده را رعایت کنید .

 


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سفر دوباره
    یادداشت چهارم
    بدون شرح ...
    تست های روانشناسی
    مناجات با خدا
    یادداشت سوم
    سالگرد ساخت مسجد مقدس جمکران به دستور امام زمان ( عج )
    مسجد مقدس جمکران افراط ها و تفریط ها :
    گزارش کاراموزی ساختمان
    خلاصه ترجمه جز چهارم
    خلاصه ترجمه جز دوم و سوم
    مجموعه عکس های کعبه
    سخنان پیامبر (ص) درباره ماه مبارک رمضان در اواخر ماه شعبان
    جمعه زیباست چون یار آمدنیست
    عصر ظهور
    [همه عناوین(72)][عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  •  Atom 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لینک دوستان من

  • لوگوی دوستان من

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  • آوای آشنا

  •