www.tarhebartar.ir
< مسجد مقدس جمکران افراط ها و تفریط ها : - رنگ طالبی بوی خدا دارد !
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسى از شما نگوید خدایا از فتنه به تو پناه مى‏برم چه هیچ کس نیست جز که در فتنه‏اى است ، لیکن آن که پناه خواهد از فتنه‏هاى گمراه کننده پناهد که خداى سبحان فرماید : « بدانید که مال و فرزندان شما فتنه است » ، و معنى آن این است که خدا آنان را به مالها و فرزندان مى‏آزماید تا ناخشنود از روزى وى ، و خشنود از آنرا آشکار نماید ، و هر چند خدا داناتر از آنهاست بدانها ، لیکن براى آنکه کارهایى که مستحق ثواب است از آنچه مستحق عقاب است پدید آید ، چه بعضى پسران را دوست دارند و دختران را ناپسند مى‏شمارند ، و بعضى افزایش مال را پسندند و از کاهش آن ناخرسندند . [ و این از تفسیرهاى شگفت است که از او شنیده شده . ] [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----273474---
بازدید امروز: ----17-----
بازدید دیروز: ----51-----
رنگ طالبی بوی خدا دارد !

 

نویسنده: محمد
سه شنبه 87/6/26 ساعت 4:56 عصر

مسجد مقدس جمکران افراط ها و تفریط ها :

تفریط ها :

1 – اصالت مسجد

گاهی شنیده می شود که " مسجد جمکران بر مبنای یک خواب بنا شده است و خواب حجیت ندارد " حال آنکه هر دو نکته این جمله مورد اشکال است

مسجد جمکران بر مبنای یک خواب بنا نشده است به طوری که در واقعه تشرف " حسن بن مثله جمکرانی " به محضر امام زمان ( عج ) می خوانیم که  ... ( داستان به طور کامل بعدا ذکر می شود )

و صحت ادعای حسن بن مثله با نشانه ای که امام ( عج ) قرار داده بودند ( شفا گرفتن بیماران پس از خوردن ولیمه ای خاص ) ثابت شد و نقل این واقعه از سوی شیخ صدوق موید دیگر آن است .

-          آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری در این باره گفته اند : داستان مسجد جمکران که در بیداری واقع شده در کتاب تاریخ قم از صدوق نقل شده است .

-          آیت الله بروجردی که مرد دقیق و ملایی بودند می فرمود : این داستان در زمان صدوق واقع شده و این که او نقل کرده است دلالت بر کمال صحت آن دارد .

همچنین امام زمان ( عج ) به حسن بن مثله جمکرانی فرمودند : به مردم بگو به این مکان ( مسجد جمکران ) رغبت داشته باشند و آن را عزیز دارند .

2 – عرض حاجت

مطابق دلایل روایی و مستندات تاریخی ، تمامی ائمه اطهار ( ع ) ( به جز حضرت حجت ( عج ) ) به شهادت رسیده و به مرگ طبیعی از دنیا نرفته اند بنابراین عرض حاجت به آن بزرگواران ، به مقتضای زنده و شنونده بودنشان ، ایراد عقلی و شرعی ندارد ، البته با این نیت که آنان ، مستقل در براورده کردن نیازهای ما نیستند بلکه به دلیل جایگاه برگذیده ای که نزد خداوند متعال دارند می توانند حاجت ما را بخواهند و شفاعت ما را بطلبند ، صد البته باید دانست که ابزار حاجت به محضر معصوم ( ع ) نیز همانند دعا به پیشگاه خداوند است که شاید اجابت شود و شاید صلاح در عدم اجابت آن باشد .

افراط ها :

1 – سفر به جمکران بدون زیارت حضرت معصومه ( س )

امام صادق ( ع ) : می فرمایند : ما اهل بیت حرمی داریم و آن سرزمین قم است و بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آن جا به خاک سپرده می شود ، هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود ( علامه مجلسی ، بحار الانوار ، ج 99 ، ص 267 )

امام رضا ( ع ) می فرمایند : هر کس معصومه را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است ( ذبیح الله محلاتی ، ریاحین الشریعه ، ج 5 ، ص 35 )

امام جواد ( ع ) می فرمایند : هر کس عمه ام را زیارت کند بهشت از آن اوست ( جعفر بن محمد بن بن قولویه القمی ، کامل الزیارت ، ص 324 )

اما با وجود این همه فضیلت برای زیارت این کوثر کویر متاسفانه مسجد جمکران برای برخی از علاقمندان اهل بیت ( ع ) وسیله سلب توفیق شده به طوری که دیده شده برخی کاروان های زیارتی ، زائران را مستقیم به مسجد جمکران می برند و دوباره به مبدا باز می گردانند بدون انکه توفیق زیارت حضرت معصومه ( س ) را داشته باشند .

بدون شک این پدیده از بزرگنمایی هایی حاصل شده که درباره " حاجت دهی در این مسجد" و نیز " پدیده ملاقات گرایی " صورت گرفته

2 چله گرفتن های غیر مستند

محدث نوری ( ره ) در کتاب شریف نجم الثاقب ، رفتن چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله یا چهل شب جمعه به مسجد کوفه را از جمله عبادات مشروعه می داند ( میرزا حسین طبرسی نوری ، نجم الثاقب ، ص 838 )

و آنچه معلوم است چله نشینی ها و زیارت مسجدی دیگر در چهل شب خاص بجز مساجد ذکر شده  درباره جای دیگری هیچ سند مخصوصی وجود ندارد و هیچ  روایت ، توقیع یا دستوری درباره رفتن به مسجد جمکران در شب های چهارشنبه وجود ندارد حتی خود واقعه تشرف حسن بن مثله نیز در شب سه شنبه بوده و نه چهارشنبه

عبادت در مسجد جمکران ، همانند هر مسجد دیگری ، در هر یک از شب های هفته با فضیلت است و در شب و روز جمعه با فضیلت تر است

بنابراین کمترین آفت این چله گرفتن های بدون سند وقتی ظاهر می شود که افراد با هدف رسیدن به نتایج خاص ، این اعمال را که با مشقات مختلف انجام می دهند و وقتی پس از پایان آن ، نتیجه مورد نظرشان را نمی گیرند نسبت به بقیه معارف و دستورات دینی نیز بی اعتماد می شوند .

3 – چاه جمکران

علامه مجلسی در تحفه الزائر و سبزواری در مفاتیح النجاه آورده اند : هر کس حاجتش را به شکل کتبی ابراز کرد و آن را در ضریح یکی از ائمه ( ع ) بیندازد یا آنکه آن را ببندد و در رودخانه ، برکه یا چاهی عمیق بیاندازد و بداند که به حضرت صاحب الزمان ( عج ) خواهد رسید ( طبرسی ، نجم الثاقب ، ص 789 )

خود امام زمان ( ارواحنا فداه ) فرموده اند که : ما از حال شما بی اطلاع نیستیم و شما را فراموش نمی کنیم ( علامه مجلسی ، مهدی موعود ، ج 2 ، ص 594 )

به هر حال فلسفه این دستور هر چه باشد خصوصیتی برای چاه جمکران وجود ندارد و راز و نیاز با حضرت شفاهی صورت گیرد یا مکتوب در رود انداخته شود یا در سینه بماند به ایشان خواهد رسید

با امید آنکه با معرفت و  آگاهی بیشتری به زیارت مسجد جمکران برویم و التماس دعا .


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سفر دوباره
    یادداشت چهارم
    بدون شرح ...
    تست های روانشناسی
    مناجات با خدا
    یادداشت سوم
    سالگرد ساخت مسجد مقدس جمکران به دستور امام زمان ( عج )
    مسجد مقدس جمکران افراط ها و تفریط ها :
    گزارش کاراموزی ساختمان
    خلاصه ترجمه جز چهارم
    خلاصه ترجمه جز دوم و سوم
    مجموعه عکس های کعبه
    سخنان پیامبر (ص) درباره ماه مبارک رمضان در اواخر ماه شعبان
    جمعه زیباست چون یار آمدنیست
    عصر ظهور
    [همه عناوین(72)][عناوین آرشیوشده]

  •  RSS 

  •  Atom 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • مطالب بایگانی شده

  • لینک دوستان من

  • لوگوی دوستان من

  • اشتراک در وبلاگ

  • وضعیت من در یاهو

  • آوای آشنا

  •